Questions and Situations for Business
Uczeń dorosły czy uczeń biznesowy wydaje się być mniej skłonny do dzielenia się informacjami o sobie niż na przykład uczeń szkolny, który zawsze (99% przypadków) chętnie powie Ci o nowym zwierzątku, dobrej ocenie czy planach na weekend. Uważam, że w relacjach biznesowych należy być bardzo ostrożnym, o co się pyta i czy w ogóle o coś się pyta. Przede wszystkim bardzo ważna jest kwestia poszanowania spraw prywatnych. Nie każdy chce mówić o swoich relacjach prywatnych, rodzinie czy stanie posiadania. Co więcej, trzeba też uważać, kiedy chce się uzyskać o sprawy firmowe, np.: tajemnica przedsiębiorstwa, konflikty wewnątrz firmy czy kwestie awansów zawodowych. Z drugiej strony jednak nie można ciągle się obracać w tematach neutralnych, bo w pewnym momencie uczeń przestanie mieć ochotę rozmawiać. Warto zawsze jasno sprecyzować cel spotkań i na samym początku ustalić zasady o czym możemy a o czym nie powinniśmy rozmawiać.
Do darmowego pobrania w tym wpisie jest prezentacja, którą stworzyłam w Canvie. Zapisałam ją jednak w formacie PDF, ponieważ wtedy to chyba każdy da radę ją otworzyć. Prezentacja zawiera moje ulubione pytania i sytuacje często poruszane na pierwszych – poznawczych lub luźniejszych w zależności od okoliczności zajęciach w firmie bądź uczniem dorosłym. Znajdziecie tam pytania o budynek biura, dojazdy do pracy, posiłki, wspólny czas spędzany i czas wolny, podróże firmowe, znajomość języków, umiejętności czy ulubione gadżety. Sytuacje są zmyślone, niektóre typowe a niektóre nieprawdopodobne dla środowiska pracy.
Na początku prezentacji umieściłam slajd, w którym zaznaczam, że można odmówić odpowiedzi na dane pytanie czy można pominąć dyskusje na temat danej sytuacji. Prezentacja jest idealna na zajęcia pojedyncze czy grupowe, a także online i offline. Wystarczy wysłać link do uczestników bądź pobrać na swój dysk i udostępnić.
Fajnym rozwiązaniem jest praca w parach, gdzie monitoruje się wypowiedzi uczniów. Potem np.: słucha się relacji jak osoba A opowiada, co na ten temat sądzi osoba B.
Uważam, że warto pobrać ten plik. Jak już wiecie – mojej o sobie zawsze zależy, żeby uczeń mówił o sobie i o tym co jest dla niej/niego ważne. Inaczej się nie zanurzy i nie zapamięta. Czasem pzowalam kłamać, byleby uczestnik zajęć coś mówił. Podczas tej prezentacji można wyłapać braki w słownictwie, błędy w wymowie czy problemy z użyciem struktur gramatycznych.
Pobierz z Dysku:
W niedługim czasie przygotuję podobną prezentację vel lekcję na temat rozmowy o pracę.
Jeśli korzystaliście z tej prezentacji, to które pytanie bądź sytuacja najbardziej spodobała się uczniom a która/e Wam? Czekam na komentarze!
Źródło grafiki:
https://pixabay.com/pl/photos/papieru-biznesu-finans%C3%B3w-dokument-3213924/
19 maja 2020 @ 17:39
Świetna prezentacja, tylko wkradły się literóweczki a nie mogę ich niestety poprawić 🙁
19 maja 2020 @ 19:15
Dziękuję za te info, poprawione:) Muszę robić ostateczną korektę następnego dnia ze świeżym spojrzeniem.
26 czerwca 2020 @ 11:59
Świetna sprawa ze slajdami dotyczącymi sytuacji. Jeśli możemy je odnieść do naszego życia to mogą stanowić świetny materiał do nauki (typowe frazy i zwroty).
1 lipca 2020 @ 11:56
Zgadzam się:), ostatnio męczę swoich kursantów właśnie w tych tematach, a dodatkowo jako follow up proszę o pisanie krótkich emaili do współpracowników i szefa. Ze swojego doświadczenia korporacyjnego wiem, że warto to wyćwiczyć, bo to jest po prostu życiowe. A jak dopracują swój warsztat to tym lepiej.